sandMartin toont een overzicht van glasprojecten gemaakt door Martin Scheepers, variërend van glassculpturen, wand- en raamobjecten tot schalen en decoraties.

Enkele jaren terug bracht ik een bezoek aan een glazenier in glas-in-loodramen die net over de Nederlandse grens in België woont. Het was in de nazomer op een zonnige zaterdagochtend dat we aan de koffie zaten en mijn oog viel op een smal glas-in-loodraampje in de keukendeur die uitkwam op de hal. In eerste instantie was het niet het kleurrijke, modern en strak vormgegeven raampje dat mijn aandacht trok, maar de projectie ervan op de vloer. De nog laag hangende zon bracht een prachtige ‘vloerdecoratie’ tevoorschijn. Dat moment was het eerste waarop ik vol aandacht naar een glas-in-loodraam keek. Natuurlijk was ik bekend met glas-in-loodramen, ik kom tenslotte uit het katholieke Limburg waar alle kerken rijk gedecoreerd zijn met glas-in-lood. Maar het geeft tevens aan waarmee ik dit oude ambacht voorheen associeerde. Dat het ook een fris en modern imago kan hebben, was mij daarvoor niet helemaal helder. Ik had dan ook weinig bedenktijd nodig toen ik in het voorjaar van 2013 koos voor een techniek die ik – naast mijn werk als grafisch vormgever – kan toepassen in een meer vrije, ontdekkende en ruimtelijke manier van creëren. En als je dan eenmaal met glas in aanraking bent, leer je al snel dat er veel meer kan dan alleen glas-in-lood.

Door mijn afgeronde studies aan het grafisch lyceum de design Academy in Eindhoven heb ik naast het werken met glas een jarenlange werkervaring met materialen zoals keramiek, papier, kunststof, steen en hout. Zo werk ik in mijn ontwerp geregeld met papier, keramiek en kunststof en heb ik voor mijn winnend ontwerp van de Hema Ontwerpwedstrijd (de Gnomon, een klok die je op kunt hangen of neerzetten) als basis een houten scharnierende schijf gebruikt met kunststof wijzers in de vorm van een zonnewijzer. De ervaringen als grafisch en industrieel ontwerper zijn terug te zien in mijn glaswerk. De objecten bestaan in de basis uit glas, maar er worden soms ook andere materialen zoals hout of steen aan toegevoegd.
Het werken met contrasten is een steeds terugkerend item in mijn werk. Door dekkend en transparant structuren en reliëf te combineren krijg je nog meer dimensie in het glasobject. Daarbij maak ik gebruik van verschillende technieken, zoals glas-in-lood, Tiffany, buigen en smelten, en diverse glassoorten. Repeterende thema’s zijn cult, flora/fauna en tegenstellingen.
Voor het realiseren van de werkstukken maak ik gebruik van de oven en materiaalkennis van Ron Smit, glaskunstenaar, docent en oprichter/eigenaar van Belmondo Glaskunstcentrum.
Voor meer info over Belmondo Glaskunstcentrum: www.glaskunstcentrum.nl


home l portfolio l info l contact